El trio novaiorquès
actua demà dissabte al Jamboree, a les 20 i 22 h.
D'esquerra a dreta, Rene Hart, Allison Miller i Erik Lawrence. |
Els
aficionats al jazz més subterrani saben —o intueixen— que quan recalen a Nova
York és recomanable, a banda de visitar determinats temples del l’undergound jazzístic
de Manhattan, atansar-se als clubs de Brooklyn, o almenys interessar-se per l’ambient
jazzístic d’aquest popular districte novaiorquès. Brooklyn és l’indret que als
90 va donar nom a una forma de fer jazz, a una generació de joves intèrprets
que estaven capgirant l’escena de la ciutat dels gratacels i, en general,
renovant el llenguatge del gènere. Tal vegada així és com es va concebre aquest
fenomen en aquest racó de món, en una època en que sovintejaven les relacions
entre jazzman emergents de Barcelona i Nova York, i alguns músics
nord-americans viatjaven a Europa amb la ciutat comtal com a destí. Anys més
tard, fins i tot es va parlar d’un hipotètic “pont entre Nova York i Barcelona”,
una afirmació cofoia, quan no directament falsa, si parem atenció a les enormes
diferències de tot tipus entre la capital mundial del jazz i la nostra petita
escena perifèrica.
Lluny de les
discussions bizantines sobre els presumptes vincles jazzístics entre la capital
catalana i la ciutat de la Costa Est, o sobre l’adequació del terme “Brooklyn”
per a definir un determinat estil, Eric Lawrence, Rene Hart i Allison Miller,
els membres del Honey Ear Trio, creen la seva música a aquest barri, a on toquen
en clubs com el Littlefield o el Barbes, que segurament pertanyen al que en
termes culturals a Nova York es coneix com a l’“Off” —per no dir l’“Off Off”—. El
saxofonista Lawrence, fill del fundador de la New School Arnie Lawrence, és un
bufador versàtil, de registre cruixidor, que beu tant del groove, com del jazz
o, directament, les músiques improvisades. El contrabaixista Rene Hart, sideman
de George Russell i Chris Cheek, destaca per les robustes línies que basteix. Per
la seva banda, Allison Miller, a més de ser la bateria de la cantautora Ani
DiFranco, és una manetes del compàs que apuntala amb solidesa qualsevol
seqüència que li posin al davant.
Inquiets,
dinàmics, amants de diferents escoles jazzístiques —i d’altres gèneres—, Lawrence,
Hart i Allison constitueixen un tradicional trio de saxo, contrabaix i bateria,
és a dir, sense instrumentació harmònica, però que en aquest cas beu de
llenguatges tan diversos com el swing, el rock, el soul, el folk i, fins i tot,
el jazz d’avantguarda. La seva és una música plàstica, intensa i introvertida, eixordadora
i xiuxiuejant, abassegadora i detallista. Un immens riu de registres, amb
torrents i meandres, salts i aigües tranquil·les. Mel en les oïdes: dolça i
viscosa alhora.
El futur —o
potser el present— és en el contrast sense embuts. I ve
de Brooklyn. No ho dubtin.
Text: Martí
Farré.
Foto: Honey Ear Trio.
No hay comentarios:
Publicar un comentario