El 12è
Festival de Jazz de Girona va arrencar ahir amb un concert de Benny Golson.
Amb la
presència ahir del llegendari saxofonista Benny Golson i el seu quartet titular
—única actuació a Espanya de la seva actual gira amb aquesta banda— va arrencar
ahir el 12è Festival de Jazz de Girona. Elisabet Raspall & Chris Cheek,
Jeff Ballard Fairgrounds, David Soler i Duot són algunes de les propostes d’un
certamen que cerca l’excel·lència per sobre de la suposada aposta segura. És un
certamen que us explicarem aquesta setmana en el primer programa de la nova
temporada de Bad Music Jazz, a Scanner Fm.
Benny Golson ahir a Girona Foto: Festival de Jazz de Girona |
Si hi ha alguna àrea a la península farcida de festivals
de tota mena i condició sens dubte és la de les comarques gironines. De
Perelada a Sant Llorenç de la Muga, de març a octubre, casinos, places, jardins,
platges, ermites prepirinenques, lleres o pantans semisecs acullen certàmens de
pop “independent”, lied, cançó, poesia o glories tronades de la cançó lleugera.
I amb tanta oferta hom anhela una trobada de petit-mig format dedicada al
jazz en tots els seus vessants, poc concessiva —per no dir gens— i cuinada des
l’estimació a aquest gènere diví. Una cita que, a més, aposti clarament per
promoure tan les propostes més engrescadores del jazz internacional com les del
jazz subterrani de casa nostra i, ah, amb la visita d’algun tòtem del jazz de
tots els tems. És el que succeeix habitualment a la ciutat de Girona durant les
primeres setmanes de tardor, a través d’un festival amb 11 edicions a
l’esquena, per on han desfilat figures de la categoria de Bill Frissell,
Joachim Kühn, Ken Vandermark amb Havard Wiik, Ron Carter, Brad Mehldau, The Bad
Plus, Steve Swallow, Carla Bley, Romano-Sclavis-Texier i, a nivell nacional,
Augstí Fernández, Giulia Valle, Vicenç Solsona, Celeste Alías o, com no, el
Girona Jazz Project.
Enguany, tot i el jou de les obscenes retallades i
apujades de l’IVA, el festival gironí presenta un cartell tal vegada més modest
que el d’altres anys, però sense perdre pistonada. “Girona inspira jazz” diuen
a la seva propaganda.
Clàssics,
contemporanis, rars i popjazzistes
A banda de la visita estel·lar de Benny Golson, el
certamen gironí ofereix la revisió de l’obra de dos grans clàssics de la
història del jazz: Carme McRae (23 de setembre) i Thelonious Monk (26 de setembre).
El duet conformat pels gironins Irma Gala (veu) i Àlex Carbonell (piano)
presentarà una selecció de peces de la controvertida vocalista. Per la seva
banda, el trio format per Guillem Callejón (guitarra), Jordi Mestres
(contrabaix) i Ricard Parera (bateria) interpretarà un curiós homenatge a
Thelonious Monk en formació de guitar trio.
Elisabet Raspall i Chris Cheek Foto: www.elisabetraspall.com |
El primer plat fort —després del concert
inaugural, es clar— serà el duet conformat per Chris Cheek, al saxo, i Elisabet
Raspall, al piano (19 de setembre). Companys de viatge, Cheek ja va col·laborar
amb Raspall al disc Triangles (Fresh
Sound New Talent, 1996). Va repetir el 2010 amb el disc Plujazz (Raspall Records) i, recentment, en el CD a duet El petó / The Kiss (Raspall Records),
que presentaran a Girona. Paisatgístic, preciosista i parsimoniós són alguns
dels adjectius que, en certa manera, defineixen la música sensorial que
practiquen Raspall i Cheek. El petó és
un treball que evidencia la forta complicitat entre la pianista referent del
jazz nacional dels 90 —i actual— i el músic de la generació revelació de la
ciutat dels gratacels durant els 90, col·lega de Kurt Rosenwinkel, Joge Rossy i
Seamus Blake, entre d’altres.
Jeff Ballard Foto: Lourdes Delgado (MW Artist Management) |
Un altre figura representativa de la lleva dels 90
és Jeff Ballard, bateria que hem pogut escoltar darrerament al Jamboree en companyia
de Lionel Loueke i Miguel Zenón, i com a membre del grup Fly. A la sala La
Planeta (27 de setembre) compareixerà amb el projecte Fairgrounds —completat
per Lionel Loueke, a la guitarra, i Anders Christensen al contrabaix—. Cercador
de noves sonoritats, creador de polirítmies sorprenents, juganer amb el món de
la percussió “ètnica”, Ballard, referència obligada per a molts bateries,
obsequia a la parròquia amb una descàrrega rítmico-melòdica de proporcions
gegantines. És la mateixa andanada subtil que ha posat i posa al servei de Brad
Mehldau, Joshua Redman, Guillermo Klein o Mark Turner.
Duot Foto: Hot Blues Igualada |
En capítol de rars —entenent per “rar” tot allò
que no s’ajusta als principis de l’ortodòxia jazzística, que des de Bad Music
Jazz repudien de forma activa— cal esmentar un parell de propostes singulars: Frankament (28 de setembre), un solo de
guitarra de David Soler amb tota una munió d’efectes de tot tipus, i Duot (30
de setembre), el duet free d’Albert Cirera (saxo) i Ramon Prats (bateria), amb
un nou disc al sarró, Cactus
(Repetidor). Si l’un, Soler, recorre als enginys de l’electrònica per forjar el
seu particular univers sonor, farcit de registres entrecreuats, els altres,
Duot, dialoguen en forma d’udols, grinyols i xiuxiuejos des de la més absoluta
nuesa. Ambdues són propostes de risc, representatives dels diferents accents de
la nostra escena perifèrica.
El festival acabarà amb el grup Verd I Blau (4 d’octubre),
proposta amable de pop jazz a les mans d’un combo amb la novíssima saba del
jazz català. Encapçalat pel baixista banyolí Vic Moliner, Verd I Blau reuneix
un seguit de músics joves en alça: la cantant Judit Nedermann, el guitarrista
Adrià Plana, el pianista Xavi Torres i el bateria Andreu Moreno. Presentaran Un fràgil corall (autoeditat), amb
lletres de Sandra Prat i el propi Moliner.
A Bad Music Jazz us oferirem una entrevista amb
Francesc Ubanell, director del certamen i membre també del Girona Jazz Project.
Serà en la primera emissió de la segona temporada de Bad Music Jazz, aquesta
setmana.
Més informació sobre el certamen aquí.
Text:
Martí Farré.
compro discos de vinilo de jazz en Barcelona <== www.comprodisco.com ==>
ResponderEliminar