lunes, 30 de abril de 2012

LA CIUTAT DELS FUNÀMBULS DEL JAZZ

Arrenca aquesta setmana el Voll-Damm 14è Festival de Jazz de Vic · Bad Music Jazz prepara un seguiment especial.



Per catorzena vegada seguida la ciutat de Vic esdevé per uns dies la capital de les tendències més perifèriques del jazz, un aparador obert a la gosadia, a les músiques llibertaries, a l’astracanada poètica, als viaranys que provenen del nord d’Europa, a la intenció, simplement, de crear un festival diferent de jazz —o de jazz diferent—.

La colla de la vigatana Jazz Cava la —Big Bang Jazz Cava, que en diuen— dissenya un cartell farcit de propostes gairebé en exclusiva, si no directament úniques, a Catalunya. Músics com Uri Caine, el també zornià Marc Ribot, els electojazzeros Beady Belle o els també escandinaus Håkon Kornstad, Eivin Aarset o el guru Nils Peter-Molvaer han fet parada i fonda a la capital osonenca. A banda de jazzman estrangers, el Festival de  Jazz de Vic ha servit de plataforma per a propostes nacionals de la categoria de Giulia Valle, Raynald Colom, J.U.L.A.I., IED8, la Asociación Libre Orkesta, Seward, Kaulakau o Filthy Habits Ensemble. Durant dues o tres setmanes del mes de maig, la lloriana ciutat dels sants ha esdevingut —esdevindrà un cop més— la ciutat dels funàmbuls del jazz.

Pianíssims, guitarríssims i vocalíssims
Jozef Dumoulin
És costum que el certamen arrenqui amb una producció pròpia d’allò més original: el Pianíssim, activitat que consisteix en convidar a algun pianista —o no— per a què ofereixi ex professo un solo de caire pianístic. Músics com Joan Díaz, Sergi Sirvent, Santi Careta o Marco Mezquida han estat els encarregats de donar el tret de sortida amb el seu particular piano solo. Enguany, la responsabilitat d’exercir de pianíssim recau en el belga Jozef Dumoulin (dijous, 3, 20 h, Jazz Cava), teclista nu-jazzístic de discurs introspectiu, especialitzat en el so del Fender Rhodes i en la creació de climes elegantment foscos. Tan foscos com els del guitarrista noruec Stias Westerhus, que tocarà el dia següent al Teatre L’Atlàntida, a les 22 h. Cordista del grup de Nils Peter Molvaer, Westerhus basteix un discurs expressiu, grinyolant, que farà les delícies dels amants del sorollisme. Grinyolants, energètics i, en aquest cas, rítmics, són els sons del duet Chupaconcha, que tocarà el mateix dia que Dumoulin, a la Jazz Cava, a les 23 h.
Dissabte 5 de maig, a les 20:30 h, recalarà a L’Atlàntida la cantant Sidsel Endresen i els seus amics del Punkt Festival, i el guitarrista David Soler amb el projecte Bad Courrency. Serà sens dubte una sessió d’alt voltatge, de registres esmolats, no apte per a integristes del jazz. En companyia d’Oriol Roca, a la bateria, Manolo Cabras, al contrabaix, i Jozef Dumoulin, al piano, Soler interpretarà la seva música enigmàtica amb la complicitat, posteriorment, de la comandita formada pels samplistes Jan Bang i Erik Honoré i la cantant Sidsel Edrensen, una autèntica icona del jazz més creatiu i les músiques improvisades. El jove siscordista Adrià Plana —un dels exponents més excelsos del novíssim jazz català— posarà el contrapunt melòdic a la jornada amb una sessió golfa, a les 23 h, a la Jazz Cava.
David Mengual
La primera setmana del festival clourà amb un autèntic funàmbul del nostre jazz: el contrabaixista, pianista, compositor  i director David Mengual (diumenge 6, 19 h, Jazz Cava), autor de dos excel·lents discos durant la present temporada: Univers Evans (Quadrant), enregistrat amb la Free Spirits Big Band, i Maitia (Quadrant), gravat en companyia d’Oriol Roca, David Xirgu, Joan Díaz, Giulia Valle i Dani Pérez, entre d’altres. A Vic presentarà les peces progressives del disc Maitia.

De les cadències lisèrgiques al dance
Marc Ayza
Marc Ayza (divendres 11 de maig, 22 h, Jazz Cava) serà un dels noms destacats de la segona setmana. Autor d’un disc enregistrat en viu ara fa un any al Jambore —Live At Home (Fresh Sound World Jazz)—, Ayza aprofundeix en la línia d’amalgamar el jazz amb la força expressiva del hip hop i el turntablism, dos llenguatges que en realitat es fonen en un registre únic, tenyit per les cadències lisèrgiques d’un groove màntric, de vegades, però sempre seductor i envoltant.
No gaire lluny de la rítmica trencada del bateria Marc Ayza i els seus —Core Rhythm (Mc), Roger Mas (piano), Tom Warburton (contrabaix) i Helios (Dj)—, trobem el funk-jazz-disco dels entranyables Astrio —des d’ara amb una sola “s”—, que el dissabte 12 de maig, a L’Atlàntida, presentaran un nou treball, Don’t Leave The Planet (Chesapik), després de cinc anys de silenci des que varen treure al mercat el CD Desplazamiento (Satélite K, 2007). Som davant d’un disc sota l’influx de la fórmula que els ha fet triomfar: melodies senzilles, ritmes frenètics, registres sensuals, picades d’ullet al jazz, el groove, l’electrònica i, directament, la música de ball. Una fórmula concebuda per escoltar i ballar alhora. Qui sap si el trio conformat per Arecio Smith (teclats), Santi Careta (guitarra) i Santi Serratosa (bateria) convertirà la sala 2 del solemne teatre de nom verdaguià en una pista de ball. Qui sap si el propi Mossen Cinto ressuscitarà de cop i volta per posar-se a moure els malucs. En tot cas, els qui no en tinguin prou, podran continuar la festa a la Jazz Cava on, com també és costum al certamen osonenc, punxarà un reconegut discjòquei —en aquest cas Miguelito Superstar— per posar  punt i final a l’edició en curs.
Astrio
A banda dels concerts a la Jazz Cava i L’Atlàntida, el Voll-Damm 14è Festival de Jazz de Vic contempla també un concert pedagògic de la Sant Andreu Jazz Band (diumenge 13, 12 h, L’Atlàntida), un concert de jazz jove —Loop Jazz Quartet (dijous 10, 22 h, Jazz Cava)—, el passi de l’excel·lent documental dedicat a l’escena laietana To de re per a mandolina i clarinet (dimarts 8, 22 h, ETC), una nit de les escoles vigatanes (dijous 10, 20 h, Jazz Cava) i, sobretot, una fira gastronòmica (4 i 5 de maig, plaça del Carbó), que és un bon incentiu per a tot jazzmaniac que es preui.
Des de Bad Music Jazz, a més d’informar periòdicament a través d’aquest blog i de les nostres xarxes socials, hem preparat dos programes especials dedicats al certamen vigatà. Estigueu alerta, també, de les promocions que oferirem a través dels nostres Facebook i Twitter, amb entrades de franc per els nostres seguidors.    
Més informació sobre el festival al seu web oficial, aquí.

Text: Martí Farré.
Fotos: Voll-Damm 14è Festival de Jazz de Vic.

miércoles, 25 de abril de 2012

Bad Music Jazz #29


Escolta'l AQUÍ! (o al quadre de la marge dreta del blog)

Tracklist
-Agustí Fernández, Barry Guy, Ramón López, "Aurora 1" —del disc Aurora (Maya Recordings, 2006). 
-Agustí Fernández, Barry Guy, Ramón López, "Rosalia" —del disc Aurora (Maya Recordings, 2006).
-Eladio Reinón Jazz Latin Quintet, "A Flor de Piel" —del disc de títol homònim (Jazztones, 2012).
-The Bad Plus, "And Here We Test Our Powers Of Observation" —del disc Give (Sony, 2004).
-The Bad Plus, "Prehensile Dream" —del disc Supicious Activity? (Columbia, 2005).
-The Bad Plus, "Silence Is The Question" —del disc These Are The Vistas (Columbia, 2003).

L'espia [una pista: és un crític ginebrí-barceloní que tradueix i reprodueix les veus del jazz ] i ens parla del trio The Bad Plus i, en concret, de la peça "Silence Is The Question".  

I per acabar... "Marionetas", de Carlos Paredes & Charlie Haden —del disc Dialogues (Antilles, 1990).

I la setmama vinent... Especial (I) 14è Voll-Damm Festival de Jazz de Vic.

miércoles, 18 de abril de 2012

Bad Music Jazz #28

Escolta'l AQUÍ! (o al quadre de la marge dreta del blog)

Tracklist
-Sindicato Ornette, "La mosca cojonera" —del disc Live At Clasijazz (Clasijazz Live Records, 2012). 
-Ignasi Terraza Trio, "An Emotional Dance" —del disc Live at The Living Room (Swit Records, 2011).
-Ignasi Terraza Trio, "Georgia on my mind" —del disc Live at The Living Room (Swit Records, 2011).
-Ignasi Terraza Trio, "Oscar's will" —del disc Live at The Living Room (Swit Records, 2011).
-Susana Sheiman & Ignasi Terraza Trio, "Spring can really hang you up the most" —del disc Swing appeal (Swit Records, 2010).
-Four Kats, "All the things you are" —del disc Miaow! (Swit Records, 2011 [reedició del disc original de 1996]).
-Four Kats, "Pipo" —del disc Miaow! (Swit Records, 2011 [reedició del disc original de 1996]).
-Josep Maria Farràs & Ignasi Terraza Trio, "Plaça Vella" —del disc de títol homònim (Swit Records, 2009).

Entrevista a... Ignasi Terraza, il·lustre pianista de l'escena barcelonina, un dels jazz man amb més projecció del nostre país. 

I per acabar... "T.&T.", de Ornette Coleman —del disc Ornette! (Atlantic, 1962).
I, per si fora poc,... una bonica cita extreta de l'entrevista a Ignasi Terraza que, per raons d'espai, no va poder entrar a l'àudio d'aquest programa:


"Per mi, dintre de la música que fem, hi ha dues constants que tenen a veure amb el llenguatge i que tenen a veure amb la història d'aquesta música: una és l'expressió de sentiments i emocions, la música expressiva que ha d'explicar alguna cosa; I per una altra banda, [que sigui] una música festiva, una música que et fa moure, que està lligada amb la dansa i que té a veure amb el ritme. Jo sempre he parlar de moure i conmoure, que és una música que et mou per fora i per dins. I per mi aquestes són les dues essències del jazz: el so i el ritme. I en aquest cas [en el projecte Jazz a les Fosques] si la gent s'apropa a aquesta música de forma oberta i aquesta música busca també aquests elements, doncs permet que el públic s'apropi, que es deixi imbuir, es deixi arrossegar, i pugui sortir amb un amb un somriure a la boca i amb ganes de tornar un altre dia".
Ignasi Terraza, març del 2012.

miércoles, 11 de abril de 2012

Bad Music Jazz #27

Escolta'l AQUÍ! (o al quadre de la marge dreta del blog)

Tracklist
-Jaume Llombart 7tet, "Violeta" —del disc Live At 23 Robadors (autoeditat, 2011). 
-Evan Parker, "Time Lapse" —del disc de títol homònim (Tzadik, 2006).
-Manuel Álvarez, "Bam Bam Bam" —del disc Lined With a Groove. A Tribute to Ray Brown (Temps Record, 2011).
-Luis Bonilla, "The Moon & The Sun" —del disc Twilight (Planet Arts, 2010).
-Toni Mena, "Diagnòstic #3" —del disc Quadern (Fresh Sound New Talent, 2011).
-Double Tandem, "Skarn" —del disc Cement (PLN, 2012).
-Sergio Pamies, "Te espero en el Eshavira" —del disc Borrachito (Bebyne, 2011).

I per acabar... "People Time", de Phil Woods & Barcelona Jazz Orquestra —del disc Our Man Benny (Temps Record, 2011).

domingo, 8 de abril de 2012

BELLESA INÈDITA

GORKA BENITEZ & GIULIA VALLE
Gorka Benitez (saxo) i Giulia Valle (contrabaix)
Dilluns 2 d’abril de 2012. Jazz Man (Barcelona). Cicle Duets Galbany.


Un dels trets significatius dels Duets Galbany és la creació de bandes ad-hoc que, en alguns casos –David Pastor &  Pere Foved, per exemple-, acaben derivant en projectes estables de gran qualitat, com podria ser el cas de l’encontre entre Gorka Benitez i Giulia Valle. Per posar-nos en antecedents, el saxofonista basc és des de fa tres anys membre del quintet de la contrabaixista italocatalana. Benitez és una peça clau en la interpretació de la música guspirejant de Valle; un bufador que, en companyia del no menys excels Martí Serra, executa amb mestria les línies seductores que escriu per a ells la quatrecordista. El més important, però, és que Gorka i Giulia són amics a dalt i a baix de l’escenari, companys de viatge i supervivents en mil-i-una aventures musicals. Aquest grau de complicitat es va evidenciar al minúscul altell del Jazz Man. No en va, entre d’altres detalls, en un encomiable gest de generositat, Valle va cedir la totalitat del repertori a música composta per Benitez.
Els temes de A Marte Otra Vez, el títol del proper disc de Gorka Benitez amb el bateria David Xirgu –un treball precisament a duet-, van ser els escollits per la parella en funcions per confegir el programa de la sessió. Com succeeix en la proposta de títol astronòmic, Benitez i Valle van ser capaços de construir un seguit de peces amb una instrumentació austera però amb una forma de fer, de treballar els frasejos, els silencis, els espais buits, que feia innecessària la presència de cap instrument harmònic. Evocaven amb seducció els elements absents. I mentre Gorka Benitez navegava a mar obert, Giulia Valle traçava el camí bastint cadències d’extraordinària bellesa. Era el joc d’inventar-se un diàleg melodiós, melangiós, amb estructures obertes. L’alarit discret del saxo es fonia amb l’aplom metàl·lic del contrabaix. En aquest sentit, sorprenia la capacitat de Valle per improvisar línies de contrabaix que en alguns casos transformaven la cadència original de la peça.
Com acostuma a passar en molts concerts dividits en dues parts, el segon set va oferir majors quotes d’energia desbocada que el primer passi. Si cap a les acaballes de la primera part la contrabaixista Valle, mitjançant un bell solo fragmentat, va mostrar la seva faceta més introspectiva, la segona part va arrencar amb un tema d’aire suggeridor, dedicat a un cava amb aromes “de maduixa, préssec i llima”, segons va explicar Benitez. Va prosseguir amb digressions paisatgístiques com les del tema “Llave de perro” i va encetar el tram final de l’actuació amb una torrentera rítmico-melòdica progressiva que va culminar amb una autèntica andanada musical. En definitiva, els espectadors del cicle Duets Galbany van gaudir de l’oportunitat de presenciar un tête-à-tête inèdit, conformat per dos exponents del jazz més creatiu que es factura en aquestes latituds, amb ribets dels molt particulars universos d’un i altre artista. Equilibrat, harmònic, sensorial. Ah, i amb una particularitat: tot el recital va ser enregistrat pel reconegut tècnic Héctor Balart. “A buen entendedor, pocas palabras bastan”, que diuen.

Text: Martí Farré.
Foto: Joan Cortès. 

jueves, 5 de abril de 2012

Bad Music Jazz #26

Escolta'l AQUÍ (o al quadre de la marge dreta del blog) 

Track List*
-God Bless The Child (Billie Holiday / Arthur Herzog Jr.)
-Sometimes I Feel Like A Motherless Child (tradicional) / Black Is The Color Of My True 
Love's Hair (tradicional)
-Lady Sings The Blues (Billie Holiday / Herbie Nichols)
-Love Me or Leave Me (Gus Kahn / Walter Donaldson)
-Afroblue (Mongo Santamaría)
-My Man's Gone Now (DuBose Heyward / George i Ira Gershwin)
-Blue Monk (Thelonious Monk)
-Throw It Away (Abbey Lincoln)
-All Of Me (Gerald Marks / Seymour Simons)
-I'm Full To Want You (Frank Sinatra / Jack Wolf / Joel Herron)
*Tots els temes són interpretats per Celeste Alías (veu), Santi Careta (guitarra) i Pablo Selnik (flauta i veu)

El concert de... Celeste Alías, Santi Careta i Pablo Selnik, un trio inèdit que presenta l'espectacle Black In Blue, en el qual s'homenatja a Billie Holiday, Nina Simone i Abbey Lincoln. Un directe que us oferim en exclusiva, enregistrat el passat 24 de febrer de 2012, al Centre Cultural Collblanc-La Torrassa (L'Hospitalet), en el marc dels Pocket Concerts de Bad Music 2.0. Un especial de BMJ per passar les vacances de setmana santa. 

Agraïments: Celeste Alías, Santi Careta, Pablo Selnik, Gemma Gascon, José Luis Martín, Joan Ventosa i tots els tècnics i col·laboradors dels Pocket Concerts. Properament podreu gaudir de les imatges del concert a la web de Bad Music 2.0. Us mantindrem informats!